Świat jest dynamiczny, jesteśmy bombardowani reklamami, ciągle coś się dzieje. Reagując na zmieniające się otoczenie oraz warunki środowiska, dbamy oto, aby nasze dzieci odnalazły się w tym świecie, poradziły sobie emocjonalnie, a wszelkie nowe sytuacje stanowiły naturalną, integralną część ich codzienności.
W dzisiejszych czasach, gdy świat gwałtownie przyspieszył coraz bardziej liczą się cechy osobowości, charakteru, - często nazywane inteligencją emocjonalną. Techniczne umiejętności nabyte w trakcie edukacji to stanowczo za mało, aby zdobyć przewagę nad innymi współuczestnikami życia publicznego. Coraz wyraźniej mówi się o konstruktywnej destrukcji, jako głównym motorze rozwoju społeczno-ekonmicznego.
Poprzez konstruktywną krytykę dysponujemy dziś telefonią komórkową, nie pozostaliśmy natomiast na etapie telefonów analogowych. Wystarczyło też kilkadziesiąt lat, aby ludzie przesiedli się z wozów drabiniastych do samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, a idąc dalej elektrycznymi.
Wychodzimy z założenia, że każde dziecko rodząc się posiada wszelkie umiejętności, które z wiekiem poprzez narzucane im normy, czy schematy, są zatracane, tłumione, a mówiąc wprost zabijane u dzieci. Pewne bardzo ważne cechy, niezbędne do funkcjonowania w tym niezwykle dynamicznie rozwijającym się świecie.
My wiemy, że cechy te, czy umiejętności drzemią w każdym dziecku, dlatego rolą nauczycieli, wychowawców, instruktorów, jest ich podtrzymywanie. W naturalny sposób możemy pokazywać dziecku, że nowe sytuacje są wpisane w ich codzienność i stanowią składnik ich codziennego funkcjonowania.
Zajęcia prowadzone są w modelu partnerskim. Przyjmujemy punkt widzenia, że ( nauczyciel – uczeń) mogą wspólnie od siebie się uczyć i rozszerzać swoje horyzonty.
Benjamin Franklin powiedział: “Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn” . Stwórzmy dzieciom warunki, by mogły w naturalny sposób przyswajać, a zadbamy tym samym o ich rozwój osobowy i społeczny.
W trakcie prowadzonych zajęć dzieci mają możliwość oceny i przeanalizowania sytuacji, w której aktualnie się znajdują .
Już na wstępie zakładamy, że odpowiednio przygotowane zajęcia dydaktyczne, są formą takich właśnie sytuacji. Zajęcia, w trakcie, których dzieci uczą się poprzez aktywny udział. Wykorzystując zmysły, ruch ciała, poznają świat empirycznie, doświadczają go. Wiemy, że w umysłach naszych dzieci zostaje dużo informacji, bo przyswoiły je naturalnie. One po prostu uczestniczą każdego dnia w wielkim wydarzeniu projekcie, który przynosi im wiele radości.